• av.eylulkiziloglu@gmail.com
  • Çalışma Saatleri: 09.00 - 18.00
  • 0530 474 60 44

Haftalık Resmi Gazete Özeti 18-24 Kasım

Türkiye Ürün İhtisas Borsasında Aracılık Faaliyetleri ile Aracıların Gözetimi ve Denetimi Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik:

  1. Müşteri Hesaplarındaki Nakit Alacak Bakiyelerinin Kullanımı (Madde 13/A):

    • Aracılar, müşteri hesaplarındaki nakit alacak bakiyelerini, müşteri onayıyla ve belirli bir çerçeve sözleşmesine dayanarak, kendi faaliyet politikalarına uygun şekilde değerlendirebilirler.
    • Nakitlerin toplu olarak değerlendirilmesi durumunda, elde edilen gelirler oransal olarak müşteriye dağıtılacaktır.
    • Aracılar, nakit bakiyeleri için bir alt limit belirleyebilir ve bu değişiklikleri yazılı veya elektronik ortamda müşterilere bildirmek zorundadır.
    • Müşteriler, hesaplarındaki nakit bakiyelerini talep edebilir ve bu ödemeler en geç 1 iş günü içinde yapılmalıdır.
    • Müşteri nakitleri, belirlenen limitin altında kaldığında, bu nakitler aracılar tarafından getirisi aracıda kalacak şekilde değerlendirilebilir.
  2. Müşteri Nakitlerinin Takibi ve Güvenliği:

    • Müşteri nakitleri, ayrı bir banka hesabında ve aracının kendi hesaplarından bağımsız olarak tutulmalıdır.
    • Bu hesaplar, kredi teminatı olarak kullanılamaz ve aracı lehine herhangi bir bloke veya rehin konulamaz.
    • Bankaya, açılacak hesapla ilgili yazılı bilgi verilmeli ve onay alınmalıdır. Banka onayı verilmezse, aracı diğer bir bankaya aktarım yapmak zorundadır.
  3. Hatalı Emir ve ELÜS İşlemleri (Madde 15):

    • Aracılar, müşteri işlemlerinde hatalı emir iletimi nedeniyle oluşan hatalı işlemleri düzeltebilirler.
    • ELÜS (Elektronik Likidite Ürünleri) ve bunlara dayalı vadeli işlem sözleşmeleri ile ilgili hatalı emirler ve minimum işlem miktarının altındaki işlemler, belirli kurallar çerçevesinde ele alınacaktır.
  4. Yürürlük ve Uygulama:

    • Bu Yönetmelik, Ticaret Bakanlığı ve Sermaye Piyasası Kurulu tarafından birlikte hazırlanmış olup, yayımlandığı tarihte yürürlüğe girecektir.
    • Yönetmelik hükümleri, Ticaret Bakanı tarafından yürütülecektir.

Bu değişikliklerle, aracıların müşteri hesaplarındaki nakitlerin yönetimi, güvenliği ve işlemleri daha düzenli hale getirilmiş, aynı zamanda hata ve işlemlerle ilgili yeni düzenlemeler getirilmiştir.

Hâkim ve Savcı Yardımcıları ile Avukat Stajyerlerinin Anayasa Mahkemesindeki Stajları Hakkında Yönetmelik:

Amaç ve Kapsam (Madde 1-2):

  • Bu Yönetmelik, hâkim ve savcı yardımcıları ile avukat stajyerlerinin Anayasa Mahkemesinde yapacakları stajların usul ve esaslarını belirler.

Tanımlar (Madde 4):

  • Yönetmelikte, “akademi”, “AYAM”, “staj dosyası” gibi terimler açıklanmıştır. Ayrıca, staj başvuru ve değerlendirme formlarının örnekleri de eklerde yer alır.

Hâkim ve Savcı Yardımcılarının Stajı (Madde 5-10):

  1. Staj Süresi ve Sayısı:

    • Hâkim ve savcı yardımcıları, Mahkemede 4 aya kadar staj yapabilir.
    • Her staj döneminde en fazla 50 kişi staj yapabilir. Bu sayı, Mahkeme tarafından artırılabilir.
  2. Staj Başvurusu ve Seçim:

    • Başvurular, Mahkeme internet sitesi üzerinden alınır. Başvuru, belirli sınav ve akademik başarılar göz önünde bulundurularak yapılır.
  3. Stajın Yapılması:

    • Stajyerler, raportörlerin gözetiminde dosya inceleyebilir, raporlar hazırlayabilir ve UYAP’ta işlem süreçlerini gözlemleyebilirler.
    • Staj sırasında seminerler ve hizmet içi eğitimlere katılabilirler.
  4. Stajın Sona Ermesi:

    • Staj, belirlenen süre sonunda tamamlanır. Hâkim ve savcı yardımcılarının stajı, ilgili disiplin kurallarına uyumla değerlendirilecek ve süresi sonunda bir değerlendirme formu düzenlenir.
  5. Değerlendirme:

    • Her stajyer için bir değerlendirme formu düzenlenir ve staj dosyasında saklanır. Bir sureti Adalet Bakanlığına gönderilir.

Avukat Stajyerlerinin Stajı (Madde 11-16):

  1. Staj Süresi ve Sayısı:

    • Avukat stajyerleri, avukatlık stajının ilk 6 ayında 15 gün süreyle Anayasa Mahkemesinde staj yapabilirler.
    • Staj dönemleri yılda 4 kez yapılır ve her dönemde en fazla 50 avukat stajyeri kabul edilir.
  2. Başvuru ve Seçim:

    • Avukat stajyerleri başvurularını Türkiye Barolar Birliği aracılığıyla yapar. Seçim, sınav puanları ve akademik başarılar göz önünde bulundurularak yapılır.
  3. Stajın Yapılması:

    • Avukat stajyerleri, raportörlerin gözetiminde Mahkeme dosyalarını inceleyebilir, yazılı raporlar hazırlayabilir ve UYAP’a dâhil olabilirler.
    • Stajyerler ayrıca seminer ve etkinliklere katılabilirler.
  4. Stajın Sona Ermesi:

    • Staj süresinin sonunda, Mahkeme, stajın tamamlandığını belirten bir yazıyı Türkiye Barolar Birliğine iletir.
    • Avukat stajyerleri, ilgili disiplin kurallarına uymak zorundadır.
  5. Değerlendirme:

    • Her avukat stajyeri için bir değerlendirme raporu düzenlenir. Rapor, staj dosyasında saklanır ve bir sureti ilgili baroya iletilir.

Çeşitli ve Son Hükümler (Madde 17-20):

  • Takip ve İcra: Staj başvuruları ve işlemleri, Anayasa Mahkemesi Anayasa Yargısı Araştırmaları Merkezi (AYAM) içinde kurulacak staj bürosu tarafından izlenecektir.
  • Yürürlük: Yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe girer ve Anayasa Mahkemesi Başkanı tarafından yürütülür.

Bu Yönetmelik, hâkim ve savcı yardımcıları ile avukat stajyerlerinin Anayasa Mahkemesindeki stajlarını düzenleyerek, stajyerlerin mahkeme süreçlerine daha etkin bir şekilde dahil olmasını ve mesleki bilgi ve deneyim kazanmalarını sağlamayı amaçlamaktadır.

 

Beşeri Tıbbi Ürünler ve Özel Tıbbi Amaçlı Gıdaların Piyasa Kontrolü Hakkında Yönetmelik:

1. Amaç ve Kapsam:

  • Yönetmeliğin amacı, Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (Kurum) tarafından ruhsatlandırılmış beşeri tıbbi ürünler ile özel tıbbi amaçlı gıdaların piyasada etkililik, güvenlik ve kalite açısından izlenmesini sağlamaktır.
  • Yönetmelik, beşeri tıbbi ürünler ve özel tıbbi amaçlı gıdaların piyasa kontrol faaliyetlerini kapsar. Ancak majistral ilaçlar kapsam dışıdır.

2. Tanımlar:

  • Beşeri tıbbi ürün: İnsanlarda hastalık tedavisi, önlenmesi veya fizyolojik fonksiyonların düzeltilmesi amacıyla kullanılan ürünler.
  • Özel tıbbi amaçlı gıda: Vücuttaki metabolik işlevi sınırlı hastaların diyetini düzenlemek için özel olarak formüle edilen ürünler.
  • Piyasa kontrol: Ürünlerin mevzuata uygunluğunun ve istenen etkililik, güvenlik ve kalitesinin sağlanmasına yönelik faaliyetler.

3. Piyasa Kontrol Planlama Kurulu:

  • Piyasa kontrol faaliyetlerini koordine etmek üzere Piyasa Kontrol Planlama Kurulu oluşturulur. Bu kurul, ürünlerin piyasa kontrol programlarına dahil edilmesinde risk parametreleri doğrultusunda karar verir.
  • Kurul, ürünlerin güvenliği ve kalitesiyle ilgili sorunlar doğrultusunda düzenli olarak kontrol planlaması yapar.

4. Piyasa Kontrolü Süreci:

  • Kurum, belirli periyotlarla piyasa kontrolü yaparak ürünlerin etkililik, güvenlik ve kalite açısından denetimini gerçekleştirir. Bu denetimlere İlaç Takip Sistemi (İTS) ile ürün hareketleri izlenerek karar verilir.
  • Numune alımı: Ürünlerin yasal dağıtım zincirinden alınan örneklerle yapılan analizler, ürünlerin belirlenen kalite standartlarına uyup uymadığını denetler.

5. Analiz Süreci:

  • Ulusal Kontrol Laboratuvarı, piyasada bulunan ürünlerin analizini yapar. Analizler, ürünlerin kullanım amacına, spesifikasyonlarına ve kalite standartlarına uygunluğu doğrultusunda yapılır.
  • Kullanılan analiz yöntemleri; Türk Farmakopesi, Avrupa Farmakopesi ve uluslararası kabul gören diğer standartlara dayalıdır.

6. Müeyyideler (Cezalar ve Yaptırımlar):

  • Piyasada tespit edilen hatalı ürünler, geri çekme ve bloke etme gibi işlemlerle piyasadan toplatılabilir. Eğer hatalı ürün üretimi devam ederse, ilgili ruhsatlar iptal edilebilir.
  • Piyasa kontrolü sürecine uygun hareket etmeyen firmalar, yasal olarak yaptırımla karşılaşabilir.

7. Çeşitli Hükümler:

  • Kurum, bu Yönetmelik ile ilgili açıklayıcı kılavuzlar yayımlayabilir. Ayrıca, önceden yürürlükte olan Beşeri Tıbbi Ürünlerin Piyasa Kontrolü Yönetmeliği 2023 yılında yürürlükten kaldırılmıştır.

8. Yürürlük ve Yürütme:

  • Yönetmelik, yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer ve Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu Başkanı tarafından uygulanır.

Bu yönetmelik, Türkiye’de tıbbi ürünlerin ve özel tıbbi amaçlı gıdaların piyasada güvenli, etkili ve kaliteli olmasını sağlamak amacıyla düzenlenmiş bir çerçeveyi oluşturur. Piyasa kontrol faaliyetleri, sürekli izleme ve denetim süreçleri ile yürütülür.